Charlottes første digitale produkt ”Sund for Sjov – Sådan!”

Det er inspirerende at høre om andres vej til online business/digitale produkter. Jeg er så heldig, at jeg følger mange selvstændige i processen i mine mentorforløb. Jeg har spurgt Charlotte Rasmussen (sundforsjov.dk), om hun vil dele vejen til hendes første digitale produkt.

E-bogen Sund for SJovHvad har du lavet af digitalt produkt?
Jeg har lavet en e-kogebog: ”Sund for Sjov – sådan!” der koster 99 kr. Det er en elektronisk kogebog med en simpel tallerkenmodel, inspirerende opskrifter, tips og trin for trin anvisninger til en sundere og sjovere hverdag uden løftede pegefingre.

Hvorfor ville du have et digitalt produkt?
Min største motivation var uden tvivl at skabe mere tid til min familie. Tid hvor jeg kunne være 100 % til stede uden dårlig samvittighed og bekymring om, hvorvidt det nu var okay at holde fri pga. økonomien.

Hvorfor har du så ikke lavet det tidligere?
Det var i 2011, jeg hørte Cammilla Rysgaard første gang tale om passiv indtjening på en gratis teleklasse. Jeg tænkte med det samme: ”Det her er mig!” og skrev det på min indkomstplan. Men frygt og manglende overblik fik tiden til at gå.

Når bankdamen ringede og sagde, at der manglede penge på kontoen, så smed jeg alle drømme til side, blev meget lav praktisk og tjente penge på det, der var lige nu og her. Det kørte jeg rundt i og til sidst begyndte jeg at side med følelsen af, at jeg i bund og grund lavede ”brandslukninger” og slet ikke ”legede” med forretningen og hele konceptet, som egentlig havde været en kæmpe motivation for at blive selvstændighed. Følelsen af frihed var ved at være væk.

En dag tikkede der en mail ind i min indbakke fra dig med titlen ”Klar, parat, online produkt!” der lovede, at du ikke slap nogen, før de sad med et online produkt. Så var det, jeg tænkte, enten gør du det eller også accepterer du, at du ikke skal lave onlineprodukter og stopper med at tale om det!

Hvorfor valgte du at følge forløb med mig?
Jeg har jo fulgt dig længe og en af de ting, som har fået mig til at holde ved er, at jeg oplever dig meget ”nede på jorden” (og det er virkelig positivt ment). Der er ikke en masse smart indpakning omkring dig og dine ting – hjemmeside glitter osv. Jeg kan mærke, hvem du er. Du tør vise dig selv, jeg kan høre din dialekt og det skaber stor tillid og tiltro. Du tør indrømme, at du ikke altid ved det hele, men du gør altid en kæmpe indsats for at komme med et svar og/eller en løsning. Jeg søgte ikke en top-tunet ekspert, men et menneske med en masse brugbar viden, som kunne fornemme, hvor jeg var – og det fik jeg!

Hvordan har forløbet så været med at skabe det digitale produkt?
Det har været rigtig berigende. Jeg fik mit produkt og indblik i alt det tekniske. Dét var det vigtigste!
Første gang vi skypede fik du mig ret hurtigt ned på jorden og fik pillet mine store ambitioner fra hinanden. Det var rigtig godt. Du kunne overskue processen og havde øje for, hvor lang tid ting kan tage, når de først skal omsættes til praksis.

Hver gang vi har skypet, har du kommet med gode input og forslag. Du har stoppet mig og hjulpet mig med at holde fokus på mine klienterne behov, når jeg var ved at falde i ”nørde-fællen”. Efter hver session fik jeg en mail med et kort referat af, hvad vi havde talt om og hvad mine opgaver bestod af til næste gang – skridt for skridt, så vi var helt sikre på, at vi havde forstået hinanden og at vi arbejdede i samme retning. Der kunne også være relevante links i mailen til programmet, som jeg skulle bruge. Det var utrolig konkret og dejlig brugbart.

Hvad har været svært/hvordan er du kommet igennem det alligevel?
Min tålmodighed og mine forventninger til mig selv og hvornår det hele kunne ligge færdigt har været en kæmpe udfordring. Jeg har flere gange hanket op i mig selv og mindet mig om, at formålet med dette ikke var at lave et perfekt produkt men derimod at indgå i en læreproces.

Da e-kogebogen var færdig og jeg skulle i gang med at sætte den op til salg på bloggen, stødte jeg ind i problemer. Jeg kunne ikke installere det shopping plugin, som skulle til og jeg kunne ikke gennemskue, hvad årsagen var. Efter to uger fandt jeg endelig frem til, at det var temaet på min blog, som ikke ”snakkede” sammen med det plugin, som jeg skulle bruge. Og skulle jeg have det til at virke lige nu og her, så ville det koste mig mit fine design på min blog.

I et par dage gik jeg frem og tilbage om mig selv – kæmpede og kæmpede for at finde en løsning, og så tænkte jeg: ”Vil du videre, eller vil du blive siddende her?” Jeg er pisse stædig, så jeg ville videre. Det kostede mig i første omgang designet på min blog, men en løsning dukkede op og jeg fik designet tilbage igen og fik det til at samarbejde med det shopping plugin.

Hvordan har du det nu, med et digitalt produkt i din business?
Jeg er rigtig glad og stolt af, at jeg gjorde det (at der endelig kom handling bag ordene). Jeg er i den grad klar til mere. Jeg er allerede gået i gang med et nyt produkt og det er en befrielse at vide, at jeg kun skal koncentrere mig om selve produktet og alle de nye salgskombinationer, som jeg vil bruge produktet i.

Hvordan er det gået med salget af dit nye digitale produkt?
Jeg har solgt 49 e-kogebøger den første uge. Jeg har regnet lidt på det, og kan jeg i gennemsnit sælge 2 e-kogebøger om dagen til 99 kr., så svarer det til 73.000 kr. på et år.

Hvad tænker du om fremtiden og den online del af din business?
Jeg glæder mig helt vildt til at se den vokse og lege med alle de muligheder, som det giver mig. ”Frihed”, ”leg” (med produkter) og ”muligheder” er kæmpe motivationsfaktorer for mig, og det føler jeg virkelig, at jeg har åbnet en dør indtil nu.


Det var ordene fra Charlotte. Meget inspirerende og dejligt at læse, at hun har været stædig i processen og er kommet igennem, klar til nye muligheder for frihed, leg og indkomst. Godt gået!

Cammilla Rysgaard

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *