Har du prøvet at aflyse dine kurser eller foredrag, fordi der ikke var nok deltagere?

Det har jeg!

De første par år som selvstændig, måtte jeg selv aflyse mange foredrag og kurser, fordi jeg ikke havde nok tilmeldinger!

Man har en god ide, bruger en masse tid på at forberede materiale, invitationer, booke lokaler osv. Hvorfor er der så ingen (eller kun få), der er interesserede?

Jeg har efterhånden en idé om det (og har ikke måtte aflyse noget de seneste år).

En grundlæggende årsag er, at man giver for hurtigt op, uden at gøre den indsats der skal til. Man glemmer simpelthen at prioritere markedsføring og være vedholdende omkring det.

Et typisk scenarie (der ikke virker optimalt) kunne være:

  • Ide
  • Planlægning
  • Markedsføring
  • Vurdering af resultat
  • Se tiden an, vente på flere tilmeldinger
  • Aflyse
  • Starte forfra med ny ide eller ny dato

Et bedre scenarie kunne være:

  • Ide
  • Planlægning
  • Markedsføring idé 1
  • Markedsføring idé 2
  • Markedsføring idé 3
  • Markedsføring idé 4
  • Markedsføring idé 5
  • Markedsføring idé 6
  • Markedsføring idé 7
  • Markedsføring idé 8
  • Afholde
  • Mersalg

Prøv lige at tænke over dit seneste foredrag, kursus, workshop eller lign. som du måtte aflyse eller havde få deltagere til.

Hvor stor del af din indsats lå i promoveringsdelen? Fik du markedsført det ordentligt, så din målgruppe nåede at opdage, at der rent faktisk var noget interessant til salg?

Prøv det af næste gang du skal holde noget… masser af fokus på markedsføring.

Hvis du virkelig skulle skaffe x antal deltagere, hvordan kunne du så gøre det? Gør det!

Cammilla Rysgaard

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *