Tilbud er en effektiv trigger!

Tilbud som salgstrickDetailbranchen gør det konstant, lokker kunderne ind i butikkerne med det ene tilbud efter det andet; “Momsfri søndag”, “Sommerudsalg”, “Køb 2, få den billigste gratis” osv.

De gør det igen og igen – fordi det virker!

Detailbranchen har altså for længst fundet ud af, at tilbud virker og der er mange måder at pakke det ind på lige fra januarudsalg, fødselsdagstilbud, flyttesalg, køb 2 betal for 1, fars dag tilbud til sommerudsalg og mange flere.

Det er egentlig kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man kan kalde tilbuddet. Det gælder blot om, at give forbrugerne en grund og om det er fordi “Mester er i godt humør” eller at det er “fredag” er underordnet, bare der er en årsag.

Hvorfor virker tilbud?

Selvom vi forbrugere ved, at vi måske kun sparer 5 kr. eller køber tre gange mere end vi egentlig har behov for og dermed i sidste ende godt ved, at vi ikke sparer noget på købet?

En afgørende faktor er, at tilbud udløser en psykologiske trigger: “Knaphed”. Knaphed vil sige, at der ikke er nok til alle eller i evig tid. Knaphed er noget af det, der trigger en adfærd hos folk, så de tager handling. Altså køber noget i dette tilfælde.

Vi ser det igen og igen når detailbranchen har tilbud. Ofte er det en særlig pris, der gælder i en begrænset periode. Men det kan også være et begrænset parti, så der ikke er nok til alle, der udløser denne trigger.

Det er helt tydeligt, hvis man tager en tur i et supermarked dagen før en helligdag. Ofte har de sent åbent og folk hamstrer, som om de skulle på en måneds overlevelsestur. Det gør altså noget ved en, at der er knaphed, uanset om det er rationelt eller ej.

Så tegn på knaphed, får os til at handle! Tilbud der kun er gældende i en begrænset periode eller i et begrænset antal opmuntrer til køb.

Kan servicebranchen (coaches, massører, vinduespudsere osv.) også benytte denne trigger?

Selvfølgelig og de gør det allerede. Men der er stadig mange, der ikke benytter sig af det eller kun sjældent. Årsagen er måske, at det ikke altid er lige oplagt hvordan man kan bruge det, medmindre man kender lidt til det i forvejen.

Lad mig inspirere med et par eksempler:

  • Coach: “Ved booking af session i uge 25, får du samtidig online kurset “Find dine styrker” med kvit og frit.
  • Vinduespudser: “Halv pris på vinduespudsning i juli.
  • Massør: “Introtilbud: 25 gavekort til massage sælges for 350 kr. stk.

Det kun fantasien der sætter grænser. Det handler om at få kunder i butikken og et tilbud kan hjælpe med det.

Tænk over det, når du skal fortælle dine potentielle kunder om det, du har at tilbyde. Lav dine tilbud begrænsede i form af periode, antal eller hvad du kan finde på.

Lad dig inspirere af detailbranchen. Det virker!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *